IMG_3189

Pech

Laatst was ik op wintersport in Oostenrijk waarbij ik de pech had, om gelijk op de eerste dag dat ik op de latten stond, een flinke val te maken en mijn knie te verdraaien. Een half uur later zat ik bij de eerste hulp en bleek ik gelukkig niks te hebben gebroken. Maar wel een knieblessure te hebben opgelopen. De dokter schreef me voor minimaal een week een knieband te dragen en noemde een pijnstiller van een bekend merk. Teleurgesteld dat mijn skiavontuur de eerste dag al ten einde was, maar opgelucht dat ik niet naar het ziekenhuis hoefde, vertrok ik naar het hotel.

Rode krukken

De volgende ochtend stond ik weer bij dezelfde arts, nu met een flink opgezette knie en voet. De arts onderzocht wederom mijn knie en voet en vroeg of ik de pijnstillers had gebruikt. Ik vertelde dat ik ze niet had gebruikt waarop ze hoofdschuddend zei Nein Nein, u moet deze nemen. Dat bestrijdt niet alleen de pijn maar vermindert ook de zwelling. Met een recept, plus twee knallend rode krukken verliet ik opnieuw het pand.Ik dacht aan het misverstand waarbij het middel dat ze me had aangeraden niet alleen als pijnbestrijding was bedoeld.

Stom van mij, als ik de dag ervoor even had doorgevraagd was mijn knie waarschijnlijk sneller hersteld. Maar ook onnadenkend van haar om niet even de werking van het medicijn uit te leggen.

Misverstanden komen vaker voor dan je denkt

En kosten tijd, geld, klanten, energie en in het ergste geval nog veel meer. Gelukkig werd in mijn geval het misverstand snel hersteld en viel de schade mee doordat ik de volgende dag alweer op de stoep stond bij de arts. Maar jaarlijks overlijden er echter mensen door verkeerd medicijngebruik.

LSD methode

Een heel eenvoudige manier voor een heldere communicatie en check of je elkaar goed begrijpt is de LSD methode.  Die staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Luisteren  en verhelderende vragen stellen deed de arts goed. Ze vroeg wat er gebeurd was, waar ik pijn had, bekeek mijn knie en de foto’s om uit te sluiten dat er een botbreuk was, en stelde vervolgens een diagnose.

Ook het Samenvatten ging goed. Ze vertelde wat ze geconstateerd had en dat ik een week lang een band om mijn knie moest dragen. Maar verzuimde te vertellen waarom ze de medicijnen voor schreef. Omdat ze gehaast naar een volgende patiënt moest en gelijk wegging sloegen we beiden de laatste essentiële stap: Doorvragen over. Zij vroeg niet of ik nog vragen had. En ik wilde niet te veel beslag leggen op haar tijd, waardoor ik niet terugkwam op haar eerdere vraag over medicatie en toepassing.

Check of je elkaar goed begrepen hebt

Als ik niet de volgende dag teruggegaan was hadden we niet zo snel de vergissing recht kunnen zetten. Het liet mij weer eens inzien hoe belangrijk het is om altijd nog even te checken of je elkaar echt goed begrepen hebt. Om zo pijnlijke misverstanden te voorkomen.