Aardbeien.

Vorig weekend logeerde ik in twee zorgvuldig geselecteerde hotels in het zuiden van het land. In het eerste hotel werden we allervriendelijkst ontvangen en liep de receptioniste zelfs mee naar onze stijlvolle kamer waarbij ze en passant ook nog de bagage op een trolley voor zich uitduwde. Het doosje aardbeien dat we onderweg bij een kraampje langs de weg hadden gekocht was haar niet ontgaan maar ze kwam niet op het idee om een mooi schaaltje voor de aardbeien te regelen.

Gek genoeg blijft je dat toch bij.

 

De wedstrijd

De volgende dag reden we via een grote poort de oprijlaan van een kasteeltje op. Hier maakte de eigenaar een praatje met ons op het terras over de historie van het landgoed en de naderende voetbal wedstrijd die we die avond wilden zien. Een half uurtje later werd er op onze kamerdeur geklopt en werden we hartelijk uitgenodigd om in de torenkamer de wedstrijd te komen kijken op een net geregeld scherm.

 

Koningsgevoel

Toen ik later die avond in de bar vroeg of ik fruit kon krijgen bood de barman me aardbeien aan. Die werden ter plekke door hem hoogstpersoonlijk uit de keuken gehaald. Hij overhandigde me het schaaltje rode zomerkoninkjes met een grote glimlach en de woorden: “ deze aardbeien heb ik net gewassen, proeft u hoe heerlijk vers ze zijn?” Oftewel ik vind je zo belangrijk als klant dat ik vanzelfsprekend iets extra’s voor je doe. Uiteraard werden deze niet op de rekening gezet.

In alles lieten de medewerkers hier in hun houding en uitstraling weten dat ze met plezier werkten en dat ze de klant een koningsgevoel wilden geven. Voelde ik me koningin? Het antwoord moge duidelijk zijn.

 

Het verschil tussen goed en excellent

Is een intrinsieke gemotiveerdheid en houding, die je niet alleen in een protocol kan vastleggen. En hoewel het eerste hotel met zijn prachtige vormgeving en de uitstekende dienstverlening zeker indruk op me heeft gemaakt is het kasteeltje de plek die ik niet zal vergeten.

En mocht je het zelf een keer willen ervaren: Kasteeltje Hattem.